Sök:

Sökresultat:

3 Uppsatser om Indentitet och modersmćl - Sida 1 av 1

FlersprÄkiga elevers attityder till sitt modersmÄl

Syftet med denna studie Àr att undersöka flersprÄkiga elevers attityd till sitt modersmÄl, samt se hur miljöfaktorer pÄverkar elevens attityd. Till denna studie anvÀnds en kvalitativ metod som gÄr in mer pÄ djupet. Resultatet visar att den primÀra socialisationen har störst pÄverkan pÄ elevens attityd och att den sekundÀra socialisationen Àven spelar en stor roll. De slutsatser vi kan dra Àr att ju sÀkrare man Àr i sin identitet, desto positivare blir den egna attityden..

FrÄn Balkan till Sverige : Ungdomars indentitet och historia

The purpose of this essay is to shed some light upon the children who grew up in Sweden after their parents fled the war in former Yugoslavia. Did the parents spread their own opinions about the other ethnicities which they fought against in the war to the children, even though they live in a new country? And if so, was it an act of patriotism for the country they once lived in and who was to blame for the war? Did the children who grew up in Sweden share the same attitudes as their parents? To find out about this we used interviews with four people, all with heritage from former Yugoslavia, Bosnia and Croatia. What we found out was that the thoughts from the parents partially were passed down to their children, even though the children thought that they had formed their own opinions. In this case the thoughts didn?t relate to any kind of patriotism or who to blame for the war, they rather believed that they shouldn?t blame the other ethnic groups for the war.

Inrikesfödd vs. utrikesfödd : En kvalitativ studie om ungdomars upplevelse av konflikter

I denna studie Àr avsikten att studera vilka faktorer leder till att konflikter uppstÄr mellan tvÄ ungdomsgrupper. Grupperna i denna studie bestÄr av utrikesfödda ungdomar och inrikesfödda ungdomar med utrikesfödda förÀldrar, pÄ gymnasieskolan Liljevalchs internationella lÀroverk i SödertÀlje.För att nÄ en ökad kunskap om varför konflikter uppstÄr har vi anvÀnt oss av teoretiska utgÄngspunkter som ett verktyg. Dessa utgÄngspunkter Àr teorier om social identifikation, normer och kategorisering samt symbolisk interaktionism.DÀrmed har studien genomförts med hjÀlp av en kvalitativ metod, för att fÄ en bÀttre förstÄelse för varför konflikter uppstÄr mellan tvÄ specifika ungdomsgrupper. I undersökningen utfördes datainsamlingen utifrÄn ett snöbollsurval. Genom snöbollsurvalet kom vi i kontakt med Ätta ungdomar, dÀr hÀlften av dessa utgjorde informanter frÄn gruppen utrikesfödda ungdomar och de andra fyra frÄn gruppen inrikesfödda ungdomar med utrikesfödda förÀldrar.